5 raons de fracasos en els negocis

01/07/2011
El passat dia 15 de Juny al BizBarcelona Salò de l'Emprenedor, es van tractar molts temes sobre la base de l'emprenedoria. Entre ells ens va cridar l'atenció l'esmentat a la presentació de EADA sobre la venda del pla de negoci: Les principals causes del tancament de les empreses en els seus primers anys de vida.
L'Experiència en el Servei d'Emprenedoria ens porta a reflexionar sobre ells i a contrastar aquesta informació sobre el dia a dia a Palafrugell. Per tant podem remarcar:
1- La investigació del Mercat: En el 65% dels casos estudiats, els emprenedors fallen en no realitzar un bon anàlisi del mercat i l'entorn. No podem basar el pla de negoci sobre creences preestablertes i experiències anteriors. L'entorn i el mercant canvien molt ràpidament i els clients no voldran comprar res que realment no els hi solucioni les seves necessitats. Així que si no disposem de recursos monetaris, hem de pensar en dedicar una mica del nostre temps: buscar estudis gratuïts a Iinternet sobre el sector, observar els nostres clients potencials i fins i tot fer alguna enquesta. Val més la pena equivocar-nos durant la investigació que quan ja ho tinguem tot muntat...

2- Idees dolentes: Molt lligat al punt anterior en el sentit de que el 26% de les idees segurament no s'han avaluat correctament. Les idees poden ser molt originals, però si no van lligades a una necessitat pendent de ser solucionada, ens podem equivocar. Per això cal saber què falta o com podem millorar el producte o servei que actualment s'està oferint.
3- Costos superiors als suportats: Un cop hem decidit què volem emprendre, no hem d'oblidar que ens ha de sortir més rendible que fer qualsevol altra cosa. I no només ens referim als diners de tenir un salari, sinó també al cost de deixar de fer altres coses per falta de temps. D'aquesta manera, és molt important intentar conèixer el nostre pressupost i límit de despesa per a que pugui sortir a compte tirar endavant. Eines com el Punt d'Equilibri ens poden ajudar molt. Així trobem que un 16% de les empreses creades, no ho van tenir en compte fins que no era massa tard...
4- Estratègia equivocada: Seria molt més fàcil encertar amb l'estratègia si disposéssim d'informació completa sobre el nostre mercat i poguéssim aplicar la nostra experiència i formació empresarial en dissenyar el camí més adient. Si no disposem d'aquestes eines, el més adequat és buscar assessorament professional. Però sempre hem de tenir en compte que si falta qualsevol d'aquests dos pilars (coneixement del mercat i habilitat per dissenyar la millor estratègia), ja correm el risc de no encertar. Un 14% dels negocis van caure en aquest error.
5- Competència: Contràriament al que en pensa molta gent, els problemes a causa de la competència han portat a provocar el 9% dels tancaments. Tal i com hem comentat, el mercat és dinàmic i no podem pensar que la situació que vam avaluar a l'inici es mantingui així indefinidament. Per tant, un seguiment continu del nostre mercat i una capacitat de reacció ràpida, pot evitar aquest problema en la majoria dels casos.
A conseqüència d'aquest anàlisi podem destacar la importància d'elaborar un pla d'empresa previ a qualsevol projecte. Com diuen les autores García Gonzàlez, A. i Bòria Reverter, S.*: És molt més barat equivocar-nos sobre el paper, que en la realitat.
* del llibre "Los Nuevos Emprendedores: Creación de Empresas en el siglo XXI" (Ed. UBe Economia i Empresa, 2010).
Amb la col·laboració de la